În Duminica după Botezul Domnului, Preasfințitul Părinte Andrei, Episcopul Covasnei și Harghitei, a slujit la Catedrala Episcopală din Miercurea Ciuc, Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie. Sub protiaPreasfinției Sale s-au aflat preoții și diaconii slujitori la Altarul acestui sfânt lăcaș.
Preasfinția Sa, la momentul chinonicului, a rostit un cuvânt de învățătură legat de pericopa evanghelică care s-a rostit astăzi, în cadrul Dumnezeieștii Liturghii: ,,Duminica de astăzi, părinții bisericii au numit-o Duminica după Botezul Domnului. Astăzi am ascultat Pericopa Evanghelică de la Sfântul Apostol și Evanghelist Matei din capitolul 4, versetele 12-17. Acesta începe cuvântul evanghelic cu două versete tare dragi sufletelor noastre: „Și auzind lisus că loan a fost întemnițat, a plecat in Galileea. Și părăsind Nazaretul, a venit și a locuit în Capernaum, lângă mare, în hotarele lui Zabulon si ale lui Neftalim (Matei, 4, 12-13). După Botezul Său, Mântuitorul Iisus Hristos a auzit ce a făcut Sfântul Ioan Botezătorul. Știm că ultima persoană care a fost botezată în Valea Iordanului a fost Fiul lui Dumnezeu. Sfântul Ioan și-a încheiat activitatea sa mesianică și a plecat în cetate să se ia la trântă cu Irod, pentru că Irod trăia în concubinaj cu soția fratelui său Filip. După rânduială nu era îngăduit ca el să trăiască cu aceasta, astfel Sfântul Ioan Botezătorul s-a dus și l-a certat pe Irod. Ca urmare a faptelor sale, Sfântul Ioan a fost întemnițat și apoi a fost omorât pentru că a combătut curvia spunând lui Irod: „Nu este îngăduit să curvești!” După Botezul Său, Mântuitorul a auzit că Ioan a fost întemnițat și a plecat în Galileea neamurilor, așa cum spun primele două versete din evanghelie. De ce se spune Galileea neamurilor? Pentru că trăiau acolo mai multe popoare de diferite credințe, astfel Fiul lui Dumnezeu s-a dus și s-a așezat în Cetatea Capernaum. Evanghelistul Matei argumentează aceasta spunând: „Pământul lui Zabulon si pământul lui Neftalim, spre calea mării, dincolo de Iordan, Galileea neamurilor; Poporul ce stătea în întuneric a văzut lumină mare, si celor ce ședeau în latura și în umbra morții lumină le-a răsărit” (Matei 4, 15-16). De aceea Fiul lui Dumnezeu a locuit în Capernaum. Aici Mântuitorul Hristos a rostit cele mai frumoase pilde, dar în același timp a făcut și cele mai răsunătoare minuni. Lumina a răsărit prin cuvântul și faptele Sale. De atunci, în Galileea neamurilor Mântuitorul și-a început activitatea de propovăduire a Evangheliei, preluând un cuvânt din predica Sfântului Ioan Botezătorul: „Pocăiți-vă, că s-a apropiat Împărăția Cerurilor!” (Matei 3, 2). Astfel Mântuitorul a început să propovăduiască cu esența predicii Sfântului Ioan Botezătorul. Dacă Ioan Botezătorul a început predica lui în Valea Iordanului cu „Pocăiți-vă!”, Mântuitorul a început predica Lui în Capernaum cu aceeași expresie, „Pocăiți-vă!”. Ce înseamnă acest cuvânt? Acesta are sensul de metanoia, schimbarea minții, a face ordine acolo unde este dezordine, a face curat acolo unde este murdar, a schimba propria atitudine în bine dacă trăiești în rău. Sfântul Ioan Gură de Aur ne spune: „În Împărăția lui Dumnezeu nu se poate intra oricum, în Împărăția lui Dumnezeu poate intra oricine pentru că Împărăția lui Dumnezeu este în mijlocul vostru.” De ce este Împărăția lui Dumnezeu în mijlocul vostru? Mântuitorul Hristos a spus: „Pocăiți-vă, că s-a apropiat Împărăția Cerurilor!”Unde vom sta în Împărăția cerurilor? Vom sta la ospățul euharistic, ori participând la Dumnezeiasca Liturghie. Noi participăm încă de pe pământ în Împărăția lui Dumnezeu. În Împărăția lui Dumnezeu ne spune Sfântul Apostol Pavel: „Căci Împărăţia lui Dumnezeu nu este mâncare şi băutură, ci dreptate şi pace şi bucurie în Duhul Sfânt” (Epistola către Romani a Sfântului Apostol Pavel 14, 17).”
Preasfinția Sa i-a îndemnat pe toți credincioșii să se spovedească mai des, să se împărtășească cu Sfintele Taine – merindea vieții celei veșnice.
Răspunsurile la strană au fost date de către Corala ,,Pocrov” a Catedralei Episcopale.
© Episcopia Covasnei și Harghitei